moderný dizajn
a najnovšie trendy

01

profesionálny prístup,
konkrétne riešenia na mieru

02

Biela Vila Košice

03

O Hairpin legs.

img

Kto bol na tohoročnom ISalone –výstave nábytku v Milane, ten nemohol prehliadnuť nový trend: Veľká časť vystavovaných nábytkov od mnohých vystavovateľov stojí na štíhlych šikmých kovových nohách, ktoré nápadne pripomínajú tie, z amerických filmov z 50tych rokov. RETRO sa tlačí do súčasných interiérov už nejaký čas, avšak ozvena tohto elegantného prvku z mid-century toho roku bola veľmi hlasná. Bola často a všade.

A má svoje meno: Hairpin legs!

Najprv som si myslela, že Hairpin je meno dizajnéra, ktorý ich navrhol. Avšak svoje slávne meno dostali podľa svojho tvaru – pripomínajú sponku do vlasov – vlásenku, anglicky hairpin. Na svet prišli v roku 1941 a odvtedysa nepretržite vyrábajú.

  Navrhol ich významný americký dizajnér, architekt, vynálezca a spisovateľ Henry P. Glass (1911-2003) pôvodom Viedenčan. Ešte    pred vojnou bol väznený v koncentračných táboroch Dachau a Buchenwald, v roku 1939 sa mu však vďaka manželke podarilo      emigrovať do New Yorku.

  Bola vojna a hairpin legs boli skutočný vojnový vynález. Henry Glass ich navrhol na objednávku iného uznávaného dizajnéra          Ruseela Writa, ako súčasť projektu American Way.

  Projekt Amarican Way je skutočne zaujímavý projekt, ktorý reagoval na zmenu spoločenských pomerov, ktoré podmienili zmenu životného štýlu širokých vrstiev    Američanov.

     V Amerike sa v tridsiatych rokoch veľkou kúpnou silou stali práve pracujúci na stredných a vyšších postoch, úspešní obchodníci, technici, inžinieri, bankoví úradníci a z časti aj úradníci. Odkedy Henry Ford spustil pásovú výrobu sa v tridsiatych rokoch pevne presadil nákupný model týchto vrstiev, ktorý kupovali kvalitné, sériovo vyrábané produkty a to najmä prostredníctvom veľkých obchodných domov vo veľkých mestách. Začala sa masová výroba.

     Po vypuknutí druhej svetovej vojny sa k sériovosti, poctivej kvalite pridal ešte dôraz na úsporu materiálov. Prispeli aj nové technológie, ktoré z časti vznikli už ako súčasť vojenského priemyslu a umožnili, aby sa produkty materiálovo zjednodušili.

     V tom období , v roku 1941 prišiel, v tom čase už uznávaný produktový dizajnér Russel Wright so zaujímavou myšlienkou : zjednotiť dizajnérov, remeselníkov a výrobcov tak, aby vytvorili novú líniu bývania šitá na mieru priemernému Američanovi. Aj pod vplyvom vtedajšej dobrovoľnej politickej izolácie USA, ale aj pod vplyvom zániku obchodu s Európou, zmietajúcou sa vo vojne, prišiel s konceptom, že všetko, čo Američania potrebujú pre svoj domov môže byť vyrobené v USA a zároveň to môže byť poctivé, moderné , funkčné a šetrné k materiálom. Wrightov koncept bol vytvoriť kompletný rad bytového zariadenia, ktorý sa mal spoločne propagovať a predávať ako jedna línia prostredníctvom najväčších obchodných domov a dal mu názov American Way . Vybrali dizajnérov, ktorí mali navrhnúť nové zariadenie, vrátane nábytku a nakontrahovali výrobcov, ktorí to mali vyrábať. Celú líniu predstavil v roku 1941 ako výstavu v obchodnom dome Macy ́s v New Yorku a na slávnostnom otvorení prestrihla pásku vtedajšia prvá dáma Ameriky Eleonor Roosweltová.

Zásady línie American Way vychádzali striktne z názorov a požiadaviek vtedajšej rozhodujúcej nákupnej vrstvy:

  • rozvíjať a vyvíjať rutinné činnosti pre domáce práce,

  • zapojiť celú rodinu do varenia a upratovania

  • znížiť umývanie riadu na riad potrebný na jedno jedlo

  • požiadať hostí aby Vám pomohli po oslave poupratovať po sebe

  • zredukovať všetko nepotrebné zariadenia, ktoré treba neustále upratovať

  • upratovať sa nemusia všetky priestory domu naraz

  • nahradiť inštitucionálne sedenie pri jedle (za stolom) rýchlym a bufetovým spôsobom

  • používať papierové riady na jedlo

  • pridať na nábytok kolieska alebo nábytok vyrábať ľahký, aby sa s ním lepšie hýbalo

  • premaľovať domy a vybrať nové farby

  • strhnúť staré ťažké drapérie a nahradiť ich modernými materiálmi – plastami

Ako vidieť, v roku 1941 jeden premýšľajúci dizajnér naformuloval spôsob života ľudí, akým budú žiť o 70 rokov.

Tomu sa hovorí genialita.

Jedným z oslovených dizajnérov v rámci projektu American Way bol aj mladý, vtedy 30 ročný dizajnér,

Henry P. Glass, aby vyrobil jednoduchý kovový nábytok. Glass si na svoje prvé práce spomína:

„Oslovil ma Russel Wright, ked v roku 1941 spustil kampaň „American-Way“ a poctil ma  dôležitou úlohou, nadizajnovať kompletnú kolekciu kovovo opracovaného nábytku. Vytvoril som pomerne prekvapivú skupinu stolov, stoličiek, pohoviek, atď, čo spôsobilo okamžitú a priaznivú pozornosť v obchodnej tlači, najmä v Home Furnishings Daily. Jeho šéfredaktor, Alfred Auerbach, pomenoval túto kolekciu "Hairpin group“ - skupina Vlásenka, vďaka tvaru nohy oceľového drôtu. Bol to veľký úspech, najmä v médiách. Neviem, koľko sa z tohto nábytku vlastne predalo v obchodoch, no určite som vytvoril trend. V priebehu niekoľkých rokov stálo nespočetné množstvo kusov nábytku všetkého druhu na mojich tenkých vlásenkových nohách. ( Hairpin legs ). Vzorky z tejto výstavy sa nachádzajú v kolekcii viacerých múzeí, napríklad na Univerzite úžitkového umenia vo Viedni a Art Institute of Chicago. „

Úspech Hairpin legs spočíval v prevratnej konštrukcii, ktorá dala základ novému smeru : minimalizmu - najmenej možnému použitiu materiálu, ako je možné.
Glassov Vlásenkový návrh bol následne prijatý mnohými ďalšími dizajnérmi, tiež v Európe, predovšetkým v 50 a- 60 rokov škandinávskych krajinách.

K najusilovnejším propagátorom Hairpin legs patrili Hans Knoll a Charles Eames.
Holandský dizajnér Cees Braakman navrhnutý stôl v roku 1950 odpočíva na hairpinlegs.

Cees Braakman, stôl, 1950        Ray a Charles Eames, stolička, 1950

       

Tieto súčasne vyzerajúce stohovacie stoličky s čiernymi ostrými nohy navrhla Florence Knoll v roku 1947.                                    

Hoci Henry P. Glass je autorom 52 patentov, hairpin legs k nim nepatrí. V skutočnosti nebol spájaný ako dizajnér Harpin Group po mnoho rokov od ich uvedenia. Henry Glass vytvoril jednoduchý, moderný a svieži dizajn, a či to bola náhoda, alebo jasný zámer, ani názov ani dizajn Hairpin Legs nie je vo vlastníctve jedného človeka alebo spoločnosti. Je to veľký dar pre všetkých, pretože je dostupný pre každého.

Hairpin legs sa vyrába nepretržite už 70 rokov, má viacero tvarových druhov a viacero veľkostí.
Štandardná veľkosť je 14 a 24 inchov, ale základné tvary sa vyrábajú vo veľkostnej  škále od 4-28 inchov.

Trojtyčová noha je patentom dizajnéra Richarda G. Reinemana, ktorú navrhol v roku 1954.

V súčasnej dobe sa tento prvok teší opäť plnému návrhárov a výrobcov.
Hairpin legs žije mnohými inováciami súčasných dizajnérov, ktorým tento jedinečný štýl umožňuje realizáciu vlastných tvorivých nápadov.

Walter Knoll, Jedálenský stôl JOCO, 2010

  

Zdroje: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_P._Glass
http://www.architechgallery.com/arch_info/artists_pages/henryglass.html
http://www.madformidcentury.com/2012/09/the-history-of-hairpin-legs.html#.VFC8VBYvxQc
Cherie Fehrman, Keneth Fehrman: Interior Design Innovators 1910 - 1960
Lexicon Moderního designu